Til innholdet

Handyman

Support

Telefon

Telefon

031-776 58 10

Fjärrhjälp

Fjärrhjälp

Klicka här...

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Klicka här...

Viktig information för Windows-användare

Läs mer

Viktig information vid uppdatering

Läs mer

Viktiga ändringar i servicemodulen

Läs mer

Uppdaterade och nya checklistor

Läs mer

FAQ

  1. Gör en logga i rätt storlek (loggan vi använder som standard är 170 x 44) med filnamnet: logo.png. (det är viktigt att filen heter exakt så)
  2. Logga in på servern/servrarna där synkroniseringsservern är installerad
  3. Lägg filen i installationsmappen i Office: DLL\Bin7\Templates\

Se användarguiden her...

Handyman Mobile-appen har tillgång till din kamera, dina bilder och GPS. Kamera och bilder används så att dessa kan bifogas i beställningar. GPS används för navigation till arbetsplatsen och för att uppdatera arbetsplatsens position på beställningen. Den aktuella GPS-positionen lagras inte och skickas inte till andra användare. Vi utnyttjar bara tillgången till dessa data så länge appen är aktiv.

Alla kan uppdatera Handyman själva. Detta görs från en server där Handymans huvudinstallation ligger. Det finns en del villkor för att installationen ska gå smidigt:

För de som har flera servrar, applikationsserver, terminalserver, DMZ etc. bör uppdateringen planeras och utföras av den egna IT-avdelningen eller av Handymans konsulter.

Servern kan behöva en omstart efter uppdateringen.

Ingen användare kan använda Handyman Office eller Handyman Administrator medan uppdateringen pågår.

Alla användare som har installerat Handyman lokalt på sin PC (inte via TS/Citrix etc.) kan uppdatera sin version. Det görs automatiskt när användaren loggar in på Handyman.

Alla integrationsprocesser bör stoppas manuellt.

Om de inte stoppas manuellt före installationen krävs en omstart av servern.

Handymans egna tjänster kommer att stoppas automatiskt medan uppdateringen pågår.

Alla väntande Windowsuppdateringar kan tvinga fram omstart efter installationen av Handyman.

Om man inte har en giltig backupmapp för Handyman måste man göra en manuell backup efter slutförd installation.

Synkroniseringsservern hittar du i Handyman ControlCenter. Från Handyman ControlCenter kan du starta och stoppa synkroniseringsservern.

Detta betyder att uppdateringen av själva programmet gick bra, men att uppdateringen av själva databasen misslyckades.  Detta kan lösas på följande sätt:

Öppna Handyman ControlCenter

Välj fliken «SQL Server»

Välj «Folder for backup»

Konfigurera backupmappen. (Det rekommenderas att välja en backupmapp som SQL-servern har tillgänglig.) 

 

Här verkar det som att licensen är tilldelad och då bör följande punkter kontrolleras:

  1. Har användaren lagt in rätt användarnamn och lösenord?
    1. Gå till Inställningar > Anslutningar > ”Uppge legitimation”  på mobilen
    2. PS: Användarnamnet ska innehålla både kundnummer och användarnamn: kundid_användarnamn
  2. Har ni konfigurerade lönearter som ska användas till GPS-reselogg?
    1. Gå till Konfigurationer > Lönearter i Handyman Office
    2. Har ni konfigurerade lönearter som ska användas till GPS-reselogg?
    3. Välj fliken “Körjournal/GPS-reselogg”
    4. Kontrollera att rutan “Tillgänglig för registrering av GPS-reselogg” är förkryssad.

Se användarguiden her...

Handyman kan inte startas utan licens. I version 6.2.936 och senare använder vi ett nytt licenssystem som kräver en aktiveringsnyckel som tillhandahålls av Handyman.

Aktiveringsnyckeln skickas till kunden via e-post.

Om du startar Handyman Office utan licens får du direkt en fråga om aktiveringsnyckel om den inte redan har aktiverats.

Se användarguiden her...

Se användarguiden her...

Handyman Office (från version 7.9.1) är kompatibelt med SQL Server 2008 och senare.
1. Öppna Handyman Control Center
2. Välj SQL Serversql server



3. I den röda rutan på bilden ovan kan du se vilken SQL-version ni har i dag.
– Om det står här att ni har Microsoft SQL Server 2005 ska ni ta kontakt med supporten för att planera en uppgradering av den.
– Har ni Microsoft SQL Server 2008 eller senare kan ni uppdatera Handyman Office.

OBS! Vi rekommenderar att ni går igenom innehållet i anvisningarna för den här versionen.

Handyman-supporten kommer att planera och genomföra en uppgradering av SQL-servern för de kunder som behöver det. Detta uppdrag faktureras med ett fast pris.

Ta kontakt med supporten på tel. 031-776 58 10, eller skicka ett mejl till support@gsghandyman.se.

Ja, det stämmer. En uppgradering är endast möjligt med SQL Server 2008 eller senare. Ni måste uppgradera SQL-servern. 

OBS! Vi rekommenderar starkt att uppgraderingen av SQL-servern utförs av Handyman eller konsulter som är godkända av oss. 

Vid försök att uppdatera Handyman Office till 7.9.1 kommer ni att få ett felmeddelande och uppdateringen avbryts. Tidigare versioner av Handyman Office är fortfarande kompatibla med SQL-version 2005 (t.ex. version 7.8.3).

Nedladdningar

Ladda ner Handyman Mobile här...