Til innholdet

Levererar tekniken bakom Telenors nya satsning

I dagarna lanserar Telenor sin nya tjänst "Smart arbetsdag".

Den 3 november lanserade Telenor ”Smart Workday” (Smart Arbetsdag), en tjänst som gör det enklare för SME-företag att effektivisera verksamheten och göra den papperslös. Det viktigaste inslaget i satsningen är Smartday, en lösning som har utvecklats och levererats av GSGroup.

GSGroup är en av Europas ledande leverantörer av tjänster och lösningar för mobil datafångst. Den första utgåvan av Smartday lanserades 2003 och lösningen har varit en molnbaserad tjänst sedan 2015. Smartday-lösningen är en del av företagets produktportfölj, med mer än 120 000 aktiva abonnemang och dagliga användare runt om i Europa.

Starkt partnerskap

Samarbetet med Telenor och Smart Workday är ett enormt stort steg i rätt riktning mot en helt digitaliserad SME-marknad. Vd:n för GSGroup, Espen Virik Ranvik, har stark tilltro till innovationen som nu rullas ut.
GSGroup levererar tekniken och kunskapen, Telenor öppnar upp marknaderna och har de kommersiella styrkorna. Tillsammans ger vi våra kunder insikter och den överblick som de behöver för sin verksamhet. Detta kommer att göra det möjligt för företag att lyfta sitt fokus och vara väl rustade för att möta framtiden, säger Virik Ranvik.

Beprövad teknik

Smartday är väl integrerat på marknaden och används dagligen av många små och medelstora företag runt om i Norge och Europa, speciellt i servicebranschen. Den erfarenheten är en av de främsta orsakerna till att Telenor kontaktade GSGroup när de skulle utveckla sitt Smart Workday-koncept.

– Telenor har varit angelägna om att få de viktigaste funktionerna för personer som arbetar ute på fältet, eller serviceföretag, i en app, vilket eliminerar utmaningar som pappersbaserade system och duplicering, säger Stephen Parsli, chef för Teleonors molntjänster

– När en så betydande ledare som Telenor vänder sig till GSGroup för att ingå ett partnersamarbete och integrera vår produkt i sina erbjudanden, då är det mycket bra betyg för vår Smartday-lösning, säger Virik Ranvik.

Digitalisera för framtiden

Smartday gör att en papperslös arbetsdag kan bli verklighet och GSGroup anser att det är avgörande för alla fältserviceföretag att ta till sig digitaliseringen om de vill behålla översikten, få insikt och arbeta mer tidseffektivt i framtiden.

– Vi vet att fältserviceindustrin hittills bara har infört digitala verktyg i måttlig omfattning. Forskning visar att fem av tio fortfarande förlitar sig på pappersbaserade system när de registrerar order. Detta innebär en hög risk för fel och mycket tids läggs på onödigt pappersarbete. Att tillämpa tjänster som vår Smartday kommer verkligen att hjälpa till att effektivisera driften och bidra till ökat värdeskapande, avslutar Virik Ranvik.