Til innholdet

- Enkelt, prisvärt och lätt att använda.

Med Tacho Online har Telemark Bilruter en fullständig översikt över kör- och vilotider för alla bilar och förare oavsett bilmärke. Detta sparar tid, skapar insikt och minimerar risken för böter.

På parkeringen framför Telemark Transport Service i Skien står både Mercedes- och Volvolastbilar. Med mer än 150 fordon är det en utmaning att få märkenas egna system att prata med varandra. Därför har företaget valt att införa Tacho Online, som kan samla all färdskrivarinformation i en enhetlig lösning, oavsett fordonsmärke.

-"Tacho Online är bra eftersom det är ett väldigt enkelt system att hantera. Färdskrivardata och data om kör- och vilotider är ganska komplicerade, men systemet är enkelt och kan extrahera data på ett enkelt sätt", säger Einar Næss, Fleet Manager på Telemark Bilruter. Tidigare läste de både färdskrivardata och förarlicenser manuellt. Nu behöver de inte det. Idag utför en box i fordonen en fullständig nedladdning av data, som lagras, analyseras och kan övervakas i realtid.

- "Detta har en stor inverkan eftersom man får en helt annan överblick. Du får all information på en skärm. Samtidigt kan jag ha en överblick över alla företag på samma gång", säger Næss.

Föraren och ägaren kommer att meddelas

Data från både bilar och förare skickas via en box i bilen till GSGroups server och därifrån till ett datacenter, där de lagras. Analyser av den insamlade datan ligger också till grund för överträdelserapporter som skickas till transportören och föraren så snart händelsen har inträffat.

- Föraren meddelas om en överträdelse i en app. Det är mycket enklare för dem. Om de har en överträdelse skriver de bara: Jag var tvungen att köra 10 minuter extra för att komma till en rastplats, och sedan lagras det elektroniskt", förklarar Einar Næss, som anser att systemet också gör det lättare att dokumentera till myndigheterna.  

Ett verktyg för företagsinspektioner

-"Särskilt för kontrollmyndigheterna är det en fördel att man enkelt kan lämna över relevanta filer och rapporter vid en kontroll. Och samma sak gäller för arbetstider till arbetsinspektionen. "Förr behövde vi ta fram skriftlig dokumentation, men det behöver vi inte göra nu. Det finns i systemet, vilket är bra för oss och för myndigheterna", fortsätter Einar Næss.

Fleet management baserat på data från fordonet

Nu när boxen är installerad i bilen möjliggör lösningen även fleet management, vilket bland annat innebär att företaget kan hämta annan data från bilen i realtid, till exempel GPS-spårning.

-"Hittills har vi haft fleet management på bussarna. Nu integreras det i transportsektionen, så att vi hela tiden vet var fordonen befinner sig. När vi får en beställning på ett transportuppdrag kan vi gå in på kartan och se vem som är närmast. Vi kan också se hur mycket körvila varje förare har kvar för resten av veckan och 14 dagar framåt. Så det är definitivt bra information. När det gäller bussarna följer de en tidtabell, och det är verkligen bra att se att man kan upptäcka en försening mycket snabbare. Vi hanterar till exempel Haukelie Express, som går över bergen året runt. Vädret kan vara särskilt utmanande på vintern. Det är mycket användbart att veta var bussen befinner sig hela tiden", säger Einar Næss.

Varför skulle du rekommendera Tacho Online till andra?

- "För att det är lätt att använda, enkelt, tydligt och fungerar bra. Och supporten är bra och snabb. Det är helt avgörande för mig.